Ylläri Prahassa

Joskus muutama vuosi sitten yllätimme kaverit Thaimaassa matkustamalla Pattayalle heidän kanssaan samaan aikaan. Nousimme taksista ulos, kun hetkeä aikaisemmin paikkakunnalle tulleet ja terassille istahtaneet kaverit yllätyksekseen näkivät meidät.

En ole miettinyt uusia ylläreitä muutamaan vuoteen, kunnes jossain marraskuun loppupuolella tajusin tilaisuuteni koittaneen. Mieheni viritteli työmatkaa jonnekin päin Eurooppaa. Mietin miksi en ostaisi lippua ja lähtisi matkaan mukaan. Pyörittelimme joitakin vaihtoehtoja. Muistin, että entiset työkaverini olivat menossa jouluksi Prahaan ja kysyin mieheltäni olisiko töiden kannalta mahdollista matkata sinne.

Näin päätimme tehdä. Soitin muutaman viikon kuluessa molemmille ystävilleni puhelut. Juteltiin kuulumisista ja samalla puolihuolimattomasti utelin matkan ajankohdan sekä tuntomerkkejä hotellista. Ensimmäisestä puhelusta en saanut kiinni hotellin nimeä, mutta toiselle ystävälleni soittaessani luulin saavani puheen seasta kiinni hotellin nimen. En halunnut herättää epäilyksiä liian tarkoilla kysymyksillä. Lentomme lähti tapaninpäivänä ja olin saanut selville, että kyseisenä iltana koko porukan oli tarkoitus osallistua jazz illallisristeilylle.

Varasin etukäteen huoneet hauskasta Fusion-hotellista ja ostimme netistä liput illallisristeilylle, johon ajattelimme kavereidemme osallistuvan. Sen jälkeen suurin haaste olikin pitää turpa tukossa suunnitellusta matkasta niin facebookissa kuin muutenkin.

Olin perunut aikaisemmin jouluviikolle suunnittelemani lomat työtilanteen vuoksi ja tein töitä aaton aattoon asti. Jouluaattoaamuna lähdimme ajamaan kohti Turkua, jonne saavuimme parahiksi joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Joulu sujui mieheni vanhempien luona perinteisin menoin jouluruuista nauttien ja joitakin lahjoja jakaen. Jo joulupäivänä suuntasimme takaisin kotiin ja pakkasimme kamat kasaan.

Ennen joulua mieheni oli loukannut jalkansa ja se vihoitteli edelleen lähtiessämme matkaan Finnairin aamulennolla kohti Prahaa. Saavuttuamme puolisoni hoiti työvelvoitteensa ennen kuin matkustimme bussilla keskustaan. Veimme tavarat hotelliin ja siirryimme lounastamaan hotellin läheiseen paikalliseen ravintolaan. Mietin kuumeisesti, että miten ja missä yllättäisimme ystävämme ennen tuota illallisristeilyä. Minullahan ei ollut mitään tietoa miten he muutoin päivää viettäisivät. Huomasin tosin jossain vaiheessa facebookista, että ystäväni oli paikallisessa ostoskeskuksessa.

Sain hotellin respasta selville huoneen, jossa ystäväperhe majoittui. Kävimme koputtelemassa oveen laihoin tuloksin ja siirryimme omaan huoneeseemme kauneusunille. Päikkäreiden jälkeen kävimme taas turhaan koputtelemassa ovelle ja jatkoimme kaupungille. Olin laittanut toiselle ystävistäni tekstiviesti, jossa salapoliisimaisesti yritin udella heidän liikkeitään. Myöhemmin seuraavana päivänä kävi ilmi, että jostain syystä tuo tekstari ei koskaan ollut tavoittanut saajaansa.

Pyörimme kaupungilla, kunnes tuli illallisristeilymme aika. Kävelimme täyteen buukatulle alukselle ja etsin katseellani kavereitani. Yksi vieressämme ollut iso pöytä oli tyhjä ja elättelin viimeiseen asti toivetta, että kaverini ilmestyisivät siihen. Mutta ei. Alus lähti matkaan, bändi aloitti jammaamaan ja totesin, että jostain syystä suunnittelemani yllätys oli tältä osin epäonnistunut.

Olimme ennen matkaa keskustelleet mieheni kanssa, että näin voi tapahtua ja todenneet, että pahimmassa tapauksessa olemme kahdestaan mukavalla illallisristeilyllä. Olin ehdottomasti kieltänyt edelleen kaikki Prahaan liittyvät facebook-päivitykset, kunnes viimein risteilyllä taivuin ja mieheni ilmoitti meidän olevan jazz risteilyllä Prahassa. Risteilyn jälkeen kävelimme hotellille ja menimme nukkumaan. Olin hieman pettynyt, että yllätys ei ollut onnistunut niin kuin olin sitä ajatellut.

Vietimme pitkän aamiaisen nauttien kaikista hotellin tarjoamista herkuista. Tarkkailin aamiaiselle saapuvia ihmisiä ja odotin josko kaverit saapuisivat. Mutta heitä ei näkynyt missään. Mietin, josko he olisivat saattaneet käydä aamiasella ennen meitä, kunnes jo lähes toiveeni menettäneenä tajusin toisen ystävistäni kävelevän läheiseen pöytään.

Yllätys oli suuri ja itse asiassa lopulta oli ihan hauskaa ettei asiat menneet niin kuin olin ajatellut. Lisämausteeksi tarinaan tuli toisen kaverini epäilys facebookin epäilyttävistä toiminnoista sekä siitä, että joku on murtautunut mieheni fb-tilille. Kävi ilmi, että ystävämme olivat olleet jazz-risteilyllä, mutta eri firman ja vähän aikaisemmin kuin me. Mieheni päivityksen nähnyt ystäväni pohti kuumeisesti, että mitä joku saavuttaisi pilailemalla mieheni tilin kautta. Herätessään risteilyn jälkeiseen aamuun hän oli päättänyt selvittää mistä on kysymys ja kyllähän se selvisi hänen tavatessaan meidät aamiaispöydässä! Hän ei sanojensa mukaan ollut pelkästään yllättynyt, vaan ihan töttöröö :)