Vain hieman ennen kuin rajat sulkeutuivat

Lähdimme talvilomalle tammikuun viimeisenä päivänä, perjantaina 31.1.2020. Lensimme Norwegianilla Tukholman kautta Fort Lauderdaleen. Mieheni oli vuokrannut muutamaksi päiväksi avo Mustangin ja ajoimme kaupan kautta airbnb -majoitukseemme, omakotitaloalueelle lähelle kaupungin liikelentokenttää.

Mieheni oli tehnyt kasan paperitöitä ennen matkaa hakeakseen amerikkalaista lentolupakirjaa. Prosessiin liittyvä haastattelu oli sovittu lentokentälle ensimmäisen lomapäivämme aamulle kello yhdeksän. Odotin reilun tunnin aulassa, kunnes onnellinen väliaikaisen jenkkilupakirjan haltija saapui takaisin. Join maksuttomasti tarjolla ollutta kahvia, luin kirjaa ja havainnoin ympäristöä, kuten akvaariokaloja ja seuruetta, joka teki lähtöä jonnekin. Ilmailualalla työskenteleviä tai edesmenneitä kunnioitettiin aulassa näytöllä vaihtuvin kuvin ja tekstein. Kuvien yllä luki:

We believe that the greatness of America
 lies not in the federal government
 but in the character of our people.

Lentoasemarakennuksen vieressä oli liike, mitä emme noin vain tulisi sivuuttamaan (world's largest pilot shop). Hämmästyttävää kyllä kauppa tuli kalliimmaksi minulle kuin miehelleni. Olen vuosia haaveillut siitä, että saisin mieluisan matkalaukun lentokoneen käsimatkatavaroihin. Olemassa olevilla laukuilla olen pärjännyt, joten aktiivisia toimia en asian suhteen ollut tehnyt ja lentoasemilla laukkukauppojen ohi kulkiessani valikoima tuntui tylsältä. Siinä missä mieheni poistui kaupasta muovikassiin sullottujen paitojen ja kirjojen kanssa, minä vedin uutta matkalaukkuani.

Olimme muutamia vuosia aikaisemmin käyneet Miamissa, Fort Lauderdalessa ja Key Westissä. Nyt mietin ennen matkaa, josko kävisimme Orlandossa; Kennedy Space Centerissä ja Disney Worldissä. Auton nokka kääntyi kuitenkin viime kädessä kohti länsirannikkoa, joka osoittautui yllättävänkin mukavaksi. Vietimme yöt Naplesissa (hotelli Trianon Old Naples) ja St Petersburgissa. Naples tunnetaan ilmeisesti golfareiden paratiisina, mutta minun silmiini se oli viehättävä muista syistä. Se oli pieni, tiivis ja näin ollen helposti haltuunotettava.

St. Petersburgissa airbnb -majoituksestamme saimme kävellä jonkin matkaa päästäkseen tapahtumien keskipisteeseen. Halusimme päästä paikkaan, jossa saattoi imeä amerikkalaista Super Bowl illan tunnelmaa ja saada murua rinnan alle. Kansas City voitti, mutta en enää muista ketä vastaa he pelasivat. Tunnelma ravintolassa ei noussut missään vaiheessa kattoon, koska kaupunkilaiset eivät selkeästi kannattaneet kumpaakaan joukkuetta.

St. Petersburgissa oli arkkitehtoonisesti hieno kohde, Dali museo. Kävimme siellä kahvilla. Vaikka opiskelija-asuntoni seinällä olikin aikanaan Dalin posteri, ajattelin että on mukavampaa jatkaa matkaa ja fiilistellä rannikkoa museossa pyörimisen sijaan. En tiedä mistä jäin paitsi. Ehkä tämän vuoksi en katunut ratkaisuamme, että lähdimme vain ajelemaan. Oli todella rentouttavaa ajaa hiljaa rantateitä ja katsella vaihtuvia maisemia.

Lähdimme Karibian risteilylle 4.2.2020. Kolmen meripäivän lisäksi pääsimme maihin kuudessa eri kohteessa. Risteily päättyi ystävänpäivän aamuna 14.2.2020. Suomesta matkaan lähtiessämme tiesimme, että Kiinasta, Wuhanin kaupungista oli lähtenyt liikenteeseen koronavirus (corona, virus, disease) COVID-19. Tauti oli kaukana, niin kuin monet muut virukset aikaisemmin. Vajaat kymmenen vuotta aikaisemmin Kiinasta lähti liikenteeseen myös SARS-koronavirus. Tuolloin n. 8000 ihmistä sairastui ja noin 800 kuoli pääasiallisesti Etelä-Kiinassa. Tauti laantui vajaassa vuodessa sillä uusia SARS-tapauksia ei ole ilmennyt vuoden 2004 jälkeen. (wikipedia)

Risteilyllä käytössämme ei ollut nettiyhteyttä. Maissa ollessamme kävimme tsekkaamassa Suomen uutiset ja sosiaalisen median. Pistimme merkille, että samaan aikaan Japanin edustalla Jokohaman satamassa seisoi brittiläis-amerikkalainen loistoristeilijä Diamond Princess. Aluksella oli todettu kymmeniä koronavirustartuntoja. Näimme kuvia aluksen terasseilla seisovista matkustajista, luimme että taudin syntysija Wuhanin kaupunki oli suljettu ja että Suomessa ensimmäinen virustartunta oli todettu lapissa. Vaikka kuvat Wuhanista näyttivät dramaattisilta ja uutisointi tautikuolemista lisääntyi, edelleenkin aihe tuntui todella kaukaiselta.

- - -

Paria viikkoa myöhemmin Costa Luminosa lähti Fort Lauderdalesta kohti Atlantin sinisiä aaltoja. Koronavirus oli löytänyt tiensä laivalle, eikä laivaa saati matkustajia enää toivotettu tervetulleeksi satamiin. Unelmaloma muuttui hyttikaranteeniksi, kunnes ilmeisesti Ranskan Marseillesta matkustajat löysivät tiensä kotimaihinsa.

Jälkikäteen kotimaassa ajattelimme, että ihme tuurilla oma lomamme toteutui. Noin kuukautta myöhemmin perjantaina 13. päivä maaliskuuta USA sulki rajansa Euroopasta saapuville. Vajaa viikkoa myöhemmin Suomi sulki ulkorajansa ja 28.3.2020 lähtien olen eristettynä Uudellemaalle.