Saaresta saareen

Oletko sinäkin kauhujen mökkivieras? (Otsikko Iltalehdessä heinäkuussa)

Pessimismi ja mielensä pahoittaminen kansallisena voimavarana elää ja voi tänäkin kesänä otsikon perusteella oikein hyvin. En tiedä olenko selektiivinen lukija, mutta jotenkin tuntuu, että mökkivieraana ei voi muuta kuin epäonnistua: väärät tuliaiset, liian pitkään nurkissa lojuminen, osallistumattomuus mökkitöihin etc.

Onneksi juttu ilmestyi ja luin Hesarista myös sisältöjä siitä miten kohteliaasti kieltäydytään vieraista vasta siinä vaiheessa, kun olimme itse toisten nurkissa pyörimisen jo lopettaneet ja siirtyneet omalle kesämökillemme. Ei reissussa osallistuttu askareisiin ja hädin tuskin ilmoitettiin tulostamme. Usein aika viime tipassa. Ei ollut aina tuliaisia. Yhdessä asiassa olimme ajan tasalla, sillä omat liinavaatteet - sellaiset pussukat, joihin voi sujahtaa kuin toukka - kuljetimme mukanamme. Olen tosi kiitollinen miten mukavasti asiat viime kädessä järjestyivät ja kuinka lämpimästi meidät otettiin vastaan. Toivottavasti voin vuosien varrella antaa jotain takaisinkin. Yövyttiin ensimmäisen lomaviikon aikana kolmella mökillä, veneessä, hotellissa, teltassa ja kaupunkikämpässä.

Vietin ensimmäistä kertaa elämässäni kesälomaa neljä viikkoa putkeen. Olihan se tavallaan hienoa, mutta en nyt mitenkään onneton ole ollut pienemmissä pätkissä vietettyihin lomiinkaan.

Aloitimme loman Vierumäeltä, mikä oli varsin poikkeuksellista, kun en normaalisti ole loman alkaessa suostunut mihinkään muuhun kuin ajamaan suoraan mökille Pohjois-Karjalaan. Meidät oli kutsuttu "mökkeilemään" yhdessä ystävien kanssa ja näin päätimme tehdä. Mökki oli varustukseltaan ja ympäristöltään pikemminkin loma-asunto, niin kuin Vierumäellä ilmeisesti kaikki kiinteistöt ovat. Viikonloppuun sisältyi keskimääräistä vähemmän urheilua, enemmän hyvää ruokaa, juomaa ja keskusteluja sekä jalkahoito naisten kesken paikallisessa spassa. Saunassakin käytiin. Sen kyllä huomasi sunnuntaina aamulla, kun katsoi kuinka paljon merkkejä (koivun lehtiä) oli saunan lattialla vastomisen jäljiltä. Ihana loman aloitus!

Jalkahoidon jälkimainingeissa

Aivan parasta grillimättöä
Vierumäen mökki lapsen kuvaamana

Ennen Vierumäkeä olimme periaatteessa pakanneet kamat kolmeen osaan: Vierumäen viikonloppu sisätiloissa, lentoreissu mahdollisimman kevyillä kamoilla + telttavarustuksella ja loppuloma mökillä kaikkine muine kamppeineen. Palattuamme Vierumäeltä takaisin Helsinkiin pakkasimme auton täyteen kamaa seuraavaa neljää viikkoa varten. Ajoimme koneelle ja lähdimme matkaan. En edelleenkään tiedä tiesikö mieheni paremmin matkasuunnitelmamme, mutta itse tiesin ensimmäisen yöpaikkamme ja sen, että meidän pitäisi päästä Kuopioon seuraavana perjantaina tai lauantaina.

Lentoreissumme ensimmäinen etappi oli saari Tammisaaren lähettyvillä. Istuttiin iltaa ja veneiltiin seuraavana aamuna ennen kuin jatkoimme matkaa päiväkahville Varsinais-Suomen saaristoon. Vieläkin mietityttää miten mahtoi käydä loukkaantuneelle joutsenen poikaselle ja vasta munasta kuoriutuneelle pienokaiselle, joka syntyi mökin oven ovikranssiin tehtyy pesään. Saaren lasten keskuudessa mieheni oli oikea lentäjäsankari. Käynnistämme jäikin merkintä nimikirjoituksineen muistoksi lapsen lokikirjaan. Kesän ensimmäisen mansikkakakkupalan maku suussani jatkoimme matkaa vielä samana iltana pidemmälle saaristoon jonnekin Nauvon ja Rymättylän väliin mieheni siskon perhettä moikkaamaan.