Kuninkaallista sairastamista

Paluumatkalla (Koh Wai - Koh Chang).

Saavuimme Koh Changilta Bangkokiin lähtöpäivää edeltävänä yönä. Menimme suoraan lentokentän läheisyydessä olevaan hotelliin nukkumaan. Aamupäivän aikana siirryimme lentokentälle selvittelemään mahdollisuuksiamme päästä suunnitelmamme mukaisesti Bangkokista Amsterdamiin.  Meille ei annettu toivon pilkahdustakaan päästä kyseisen päivän lennolle, eikä oikein seuraavillekaan. Päätimme välittömästi lähteä toteuttamaan suunnitelmaa B eli lentää Kuala Lumpuriin ja pyrkiä sieltä Eurooppaan.

Siirryimme taksilla Suvarnabhumista Don Mueangin kentälle. Lensimme halpalentoyhtiöllä, mutta saman päivän lennolle ostettuja lippuja ei enää ihan huokealla saanutkaan. Pääsimme Malesian pääkaupunkiin ja jatkoimme jo tutuksi tullutta lentoasemahengailua. Syötiin, luin kirjaa ja käytiin juhlistamassa kihlapäiväämme lasillisella samppanjaa. Huokaisin helpotuksesta, kun pääsimme ensimmäiselle mahdolliselle paluulennolle. Ei tarvinnut enää jännittää.

- - -

Loman viimeisinä päivinä minua alkoi vaivaamaan kova yskä. Tämän lisäksi sattui – joko korvaan tai kurkkuun, en oikein osannut päätellä. Lento meni muutoin mukavasti, mutta laskeutuminen sattui korviin. Erityisesti lennolla Amsterdamista Suomeen kipu oli sen verran tuskaisa, joten ajattelin sen liittyvän korviin. Oli ihana päästä Suomeen. Aikaerosta toivuttiin periaatteessa saman tien ja lomailumme jatkui muutamia päiviä vielä kotosalla.

Lennon de luxe aamiainen.

Minun piti palata töihin maanantaina. Olo oli ollut kehnohko Suomeen paluun jälkeen ja varasinkin ajan lääkärille, joka totesi yskän ja korvatulehdus. Jäin sairaslomalle kolmeksi päiväksi. Seuraavana päivänä tilanne olikin jo aivan toinen. Kuume nousi 40 asteeseen ja sain ripulin. Puolessa välissä viikkoa mieheni kuskasi minut uudemman kerran lääkäriin ja sairaslomaa jatkettiin viikon loppuun asti.

Kuume laski neljän päivän jälkeen alemmaksi, mutta vatsan toiminta oli sekaisin edelleen. Fiilistelin oloa aina viime hetkiin eli sunnuntai-iltaan asti ja varasin taas ajan lääkäriin. Sieltäpä päädyinkin sitten virheohjauksen vuoksi ensin Meilahden sairaalaan, jossa minut ensin oltiin ottamassa sisään palveluun ja hetken päästä todettiin minun olevan kotiosoitteen mukaisesti väärässä paikassa. Ennen ohjausta Marian sairaalaan työntekijä varmisti moneen otteeseen etten nyt vain kuukahda lakoon matkalla. Jos olisin ollut henkihieverissä, minut olisi kuulemma toki palveltu myös "väärässä paikassa".

- - -

Sairastin yhteensä kaksi viikkoa ennen kuin olo normalisoitui. Sairastin "kuninkaallisesti". Samaan aikaan toisaalla Britannian kuningatar Elisabet käväisi varotoimenpiteenä hoidossa. Me molemmat päädyimme sairaalaan maha-suolistotulehduksen vuoksi.

1. Oi, oi! Hyvä, että olet päässyt kuntoon taas!

Nina

1. Jeps. Pitkä tarina, jonka voin kertoa kokonaisuudessaan, kun seuraavan kerran tavataan.