Aina sattuu ja tapahtuu...

Jos ei mitään tee, ei voi mitään tapahtuakaan.

- - -

Mieheni matkusti taannoin Turusta Tukholmaan. Tarkoituksena oli lentää Ruotsista vesikone Suomeen. Näin tapahtuikin. Lento sinällään oli jännittävä omista syistään, mutta se mitä tapahtui myöhemmin oli vielä "jännittävämpää". Tukholma - Helsinki lento meni muutamassa tunnissa ja kone jätettiin parkkiin Espooseen.

No, mitä sitten tapahtui?



Luimme asiasta uutisista seuraavana päivänä, mutta olimme myös paikalla korjaamassa jälkiä seitsemän tunnin ajan. Helatorstain aamupäivänä mieheni vastasi puheluun, jossa ilmoitettiin koneen olevan osittain uppeluksissa. Otimme mukaan kuivapuvun, kävimme hakemassa Kampin kaukoliikenteen bussiasemalta meille kylään tulleen siskon pojan ja jatkoimme matkaa Espooseen.

Pieni lentokone joutui helatorstain vastaisena yönä pahasti veden varaan Soukanrannassa Espoossa. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen palomiehet pohtivat aikansa vesitason siirtämiskeinoja, ja lopulta kone saatiinkin ehjänä mutta kastuneena ylös merestä.

Joku oli hälyttänyt paikalle palokunnan. Hyvä niin, sillä omin avuin meillä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada konetta takaisin pinnalle. Seurasimme vierestä palokunnan toimia. Paikalla oli useita palomiehiä, mm. kaksi vedenalaisiin pelastustehtäviin koulutettua sammakkomiestä.



Nosto-operaatiota johtamassa olleen palomestari Riku Rantalan mukaan kone saatiin pinnalle ilman runkovaurioita.
– Nostimme konetta ja laituriluiskaa sekä pumppasimme samanaikaisesti konetta tyhjäksi vedestä, Rantala kuvailee pelastuslaitoksen toimintaa.

Vesi oli noussut takapenkkiä myöden. Vettä pumpattiin pois rungon sisäosista sekä ponttooneista. Ainokaisena menetyksenä oli uuden karhea, edellispäivänä ostettu akku. Lopulta kone siirrettiin rantaan, jonka jälkeen alkoivat meidän puuhat. Huuhtelimme ponttoonit ja koneen takaosan makealla vedellä.

Kuten usein, ilmailuun liittyvät uutiset herättävät varsin mielenkiintoista nettikeskustelua, joita on jollain perverssillä tavalla mielenkiintoista lukea. Kysymyksessä on kuitenkin, edelleen  - toki rajatun, mutta yleensä harrastuksestaan hyvin innostuneen - pienen piirin harrastus. Toisilla voi olla rahaa enemmän käytössään, toiset tinkivät muista menoistaan harrastaakseen.

Ohessa muutama valittu pala tähän tapaukseen liittyvästä nettikeskustelusta.


Ilokaasu päätettiin kieltää ja mitä siitä seuraa? Lentokoneet alkaa uppoamaan puoliksi veteen. Ei hyvää päivää mihin tää maa on menossa...
Purjelentolupakirja ei maksa juuri enempää kuin ajokortti. Mielikuva siitä että lentolupakirja olisi keskituloisen saavuttamattomissa ei perustu todellisuuteen. Yksi tapa säästää rahaa lentämiseen on olla esim. käymättä baarissa joka ikinen viikonloppu. Prioriteettinsa kullakin :)
Päivä taas pilalla taas tästä jatkuvasta ökyilystä. Henkisesti aivan rikki.
pingispalloilla se nousee, kuten Aku Ankassa
Homehtuneella perällä on mukava lennellä.
Murheensa ne on porvarillakin.
Nii just jos se ois punainen ja siinä olis kyljessä sirppi ja vasara niin jokainen olisi tyytyväinen.Käytäsiin yhdessä nostamasssa kone merestä ja keitettäisiin oikain hyvät pannukahvit.

Kommentit

Suositut tekstit