Eräänkin täydellisen päivän jälkimainingeissa

Elä omaa elämääsi, sillä olet kuoleva oman kuolemasi.
- Latinalainen sanonta


Vietimme taannoin eräänkin täydellisen päivän. En arvannut, että se mitä jätin kyseisestä päivästä kirjoittamatta muuttuisi merkitykselliseksi vain reilua kuukautta myöhemmin. Tuona päivänä lensimme vesikoneen Höytiäiseltä huoltoon Kuopioon. Meitä oli vastaanottamassa korjaamon omistaja työntekijänsä kanssa. He nostivat koneen ylös vedestä ja pääsimme heidän kyydissään lentoasemalle.

Vastaanotto Rissalan kentällä.

Korjaamon omistaja keitti meille toimistossaan kahvit ja rupattelimme vajaan tunnin ajan niistä näistä ja vesilentämisestä. Omistaja esitteli meille tietokoneelta perhevalokuvia lähinnä lapin lentoreissulta, jossa oli bongattu vanha koneen hylky. Ylpeänä hän myös esitteli huoneen seinällä ollutta, vaimon teettämää valokuvasuurennosta lapin lentoreissulta, jossa hän muistaakseni oli molempien poikiensa kanssa.

Reilua kuukautta myöhemmin niin valokuvan toinen lapsi kuin myös valokuvan teettänyt vaimo miehineen menehtyivät Vehmersalmella tapahtuneessa vesikoneonnettomuudessa. Onnettomuuspäivänä olimme juuri nousseet bussiin ja matkalla 80-vuotisjuhliin (40 + 40). Puhelin pärähti soimaan ja mieheni työkaveri soitti varmistaakseen, että olimme elossa ja samalla kuulimme tapahtuneesta turmasta.

Lyhyessä ajassa alkoivat asiasta mitään tietämättömien erilaiset spekulaatiot. Koska samana päivänä Vehmersalmella järjestettiin koko perheen tapahtuma, epäiltiin muun muassa että kysymyksessä olisi ollut yleisölennätys. Pahat aavistukset tulivat illan aikana mieleeni, kun kuulin että koneessa oli ollut nelihenkinen perhe, johon kuului kaksi poikaa. Näin vain mielessäni perhevalokuvat lapista, joissa oli kaksi poikaa.

Illan aikana keskustelimme mieheni kanssa onnettomuudesta ja siitä tuleeko se vaikuttamaan harrastukseemme. Vesikoneille on sattunut viime aikoina paljon onnettomuuksia, mutta kysymyksessä ovat tähän mennessä aina olleet ultrakevyitä. Peltivesikoneille ei noin vuosikymmeneen ole sattunut kuolemaan johtanutta onnettomuutta vesillä. Saman illan aikana päätimme, että onnettomuudesta huolimatta emme anna pelolle sijaa.

Seuraavan päivän aikana saimme varmistuksen sille, että onnettomuuden uhrina kuoli "eräänäkin täydellisenä päivänä" kohtaamamme huoltokorjaamon omistaja perheineen. Vain nuorin poika säilyi hengissä. Erikoinen sattuma oli, että mieheni sattui soittamaan menehtyneelle lentäjälle toiseen vesikoneeseen liittyvään ongelmaan liittyen, neuvoa kysyen vain pari tuntia ennen onnettomuutta. Saimme neuvot ja kävimme testaamassa ongelmaa konkreettisesti. Tarkoitus oli palata ongelmaan testauksen jälkeen myöhemmin illalla. Soittoa takaisin ei koskaan kuulunut.

Muista ikivanha totuus: vain tyynessä vedessä voi taivas kuvastua.
- Erkki Melartin

Onnettomuustutkintaan on asetettu työryhmä, joka saanee raporttinsa aikaiseksi seuraavan vuoden kuluessa. Ensimmäinen reaktiomme oli, että kokeneelle vesilentäjälle olisi tullut sairaskohtaus. Järven pohjasta nostettu moottori todettiin ehjäksi ja noin viikko onnettomuuden jälkeen voisin olla taipuvainen uskomaan, että kokeneelle vesilentäjälle on sattunut raaka arviointivirhe. Miellyttääkseen vehmersalmipäivien osallistujia hän olisi näytösluonteisesti tehnyt ohilennon ja lentänyt mahdollisimman lähellä järven pintaa. Valitettavasti peilityyni pinta voi olla tappava, sillä se on hankalin mahdollinen laskeutumisvaihtoehto.

Vesikoneessa käytetään liivejä, jotka eivät räjähdä automaattisesti. Ideana on, että liivit eivät paukahda koneen sisällä, vaan vivusta vedetään vasta sitten kun koneesta on päästy ulos. Pelastunut poika kertoi iltapäivälehden mukaan, että joku oli työntänyt hänet ikkunasta ulos ja vetänyt pelastusliivin narusta. Tietojen mukaan pelastunut poika olisi istunut etupenkillä. Koneen ulkopuolelta olisi löydetty myös takapenkillä istuneet vaimo ja toinen poika. Tämä tarkoittaisi sitä, että koneen sisältä löytynyt lentäjä olisi yrittänyt avustaa kaikki koneesta pois, mutta aika on loppunut kesken. Ehkä koneen ovi on vaurioitunut kovassa laskussa niin, ettei ovi ole avautunut.

Normaalisti vesikone ei uppoa kivenä pohjaan, mutta onnettomuuskone törmäsi veteen niin kovalla vauhdilla, että ilmeisesti ainakin toinen ponttooni irtosi ja kone upposi. Tavallisesti kellukkeilla kone pyörähtää ympäri ja kone jää kellumaan pintaan.

Ilmailuharrastajan muistosanat:

"Liitymme aikanaan muodostelmaan, kunhan sen aika tulee."

Kommentit

Suositut tekstit