Viikko sitten meillä ei ollut erityisiä suunnitelmia viikonlopun varalle. Jännä juttu miten elämä aina välillä yllättää ja muutaman puhelinsoiton jälkeen päädyimmekin Viron Hiidenmaalle Kärdlan vierasvenesataman juhlallisiin avajaisiin.
Kärdlalla on pitkä historia satamapaikkana. Ensimmäinen satama valmistui verkatehtaan tarpeisiin 1849. Kuulimme, että tarpeita oli tuotu aina Australiasta ja Uudesta Seelannista asti. 1900-luvun alusta toiseen maailmasotaan asti Kärdlasta saattoi myös matkustaa Tallinnaan laivalla. Satama tuhoutui toisen maailmansodan viime vaiheissa, kunnes 70 vuoden jälkeen satama rakennettiin uudelleen.
Sataman syväys on 3.5/3m ja aallonmurtajien ympäröimänä tuulet suojaavat sitä. Ponttonilaiturit olivat tukevaa tekoa ja tilaa oli 60 veneelle aisa- ja kylkikiinnityksiin. Palvelut ovat vielä keskeneräiset ja tällä hetkellä saniteettitilat, suihkut ja yhteissauna ovat sataman historiallisessa varastorakennuksessa. Satamaan on tarkoitus rakentaa vajaan 3000 neliön talvisäilytys-, korjaus- ja huoltokeskus.
Lähdimme reissuun perjantaina töiden jälkeen vesikoneella. Matka taittui tunnissa ja kahdessakymmenessä minuutissa. Suomen yllä leijui valtakunnan cavok. Se tarkoitti hyvää lentosäätä. Ei matalia pilviä, näkyvyyttä silmänkantamattomiin tai ei minkäänlaista sadetta. Näiltä osin matkaan saattoi lähteä hyvillä mielin. Rantautuminen paikan päällä oli suhteellisen navakan tuulen vuoksi erittäinkin haasteellista. Onneksi saimme apua sataman johtajalta.
Perjantai-iltana kävimme syömässä rantaravintolassa ja kuljeskelimme Kärdlassa varmaankin noin kymmenen vuoden tauon jälkeen. Lauantaina esittelimme lapsille vesikonetta useamman tunnin ennen paluuta Suomeen. Nuoret miehet tulivat reippaasti istumaan koneeseen ja katsomaan laitteita, tytöt vähän arastelivat. Erään pienen naskalin nauru oli unohtumaton hänen nököttäessä pilotin vieressä ihmettelemässä koneen ohjausta. Loisto reissu!
|
Avajaistunnelmia |
|
Vierasvenesataman avajaiset 26.5.2014 |
|
Kärdlan vierasvenesatama |
Kommentit
Lähetä kommentti