Eräskin täydellinen päivä

Meillä oli mökillä vesikone käytössämme useamman päivän ajan. Kävimme koneella Joensuussa Jokiasemalla kahvilla ja Kontiolahdella sataman kirpputorilla. Kovin montaa myyjää ei toukokuussa ollut paikalle vielä eksynyt. Muutaman pokkarin löysin kylläkin lukemisiksi.

Emme ilmailleet vain kahdestaan, sillä mökkituttu täytti pyöreät 70-vuotta lomamme aikana. Mm. hän pääsi tutustumaan mökki- ja lähiympäristöön ilmasta käsin. Kävimme myös visiitillä hänen mökkisaaressaan lomamme jälkimmäisenä viikonloppuna ja pääsimme nauttimaan karjalan piirakoita sekä voileipäkakkua.

Lensimme koneen huoltoon Kuopioon torstaina. Päivä sujui kaikin puolin täydellisesti. Aamulla söimme mökillä aamiaiseksi karjalan piirakoita munavoilla. Lento Rissalaan sujui ongelmitta puuskittaisesta tuulesta huolimatta.

Mutta mitä ihmettä meitä odottikaan lentoasemalla?

Pääsimme seuraamaan Karjalan Lennoston organisoimaa Ilmailusta ammatti -päivää, joka oli ensisijaisesti tarkoitettu koululais- ja opiskelijaryhmille, mutta avoin kaikille kiinnostuneille. Pääsimme seuraamaan niin Hornetien kuin Hawksien esittelylentoja!

Esittelyalueella oli koko päivän ajan ollut tietoa yleisilmailusta, ilmavoimien erikoiskoulutuksesta sekä ilmavoimien eri henkilöstöryhmien ammateista. Lentokaluston lisäksi paikalla on esillä muun muassa ilmavoimien tutka-, pelastus- ja kunnossapitokalustoa, Finavian kenttähuoltokalustoa sekä eri ilmailukerhojen koneita.

Meillä ei ollut kyytiä Kuopion keskustaan ja bussit kulkevat ymmärtääkseni vain lentokoneiden reittiliikenteen aikataulujen mukaan. Reippaasti mieheni kuitenkin tutkaili tilannetta ja kysyi purjelentoa alueella esitelleeltä iäkkäämmältä herraseurueelta, josko joku heistä on matkalla keskustaan. Hetken päästä istuinkin auton takapenkillä ja herrasmies toimitti meidät suoraan torin viereen.

Emme olleet varanneet mitään majoitusta. Hetken kaupungilla pyörittyämme aloimme pohtimaan minne yöllä päämme painamme. Netin mukaan eräässä meille suositellussa hotellissa piti olla vapaata, mutta vastaus oli lopulta kieltävä. Onnenkantamoisella päädyimme toiseen hotelliin huoneeseen, jossa oli sauna! Tokihan se piti yöllä lämmittää, kun ensin olimme saaneet hien pintaan Puikkarin tanssilattialla.

Kun kaikki oli mennyt päivän aikana niin täydellisesti kävimme ostamassa vuosien tauon jälkeen raha-arvat. Molemmat arvat voittivat ja ostimme tialle uudet arvat. Ja taas voitettiin! Olisimme ostaneet vielä lisää arpoja voittorahoilla, mutta tässä välissä kioski oli jo sulkenut ovensa. Taika murtui ja seuraavana päivänä ostetut arvat eivät enää tuottaneet kuin yhden pienen voiton.

Tuntematon, pöytäämme muutaman kerran jutustelemaan istahtanut natiiviasukas suositteli meille olutkuppilassa ruokapaikkaa ja hänen ohjeiden perusteella päädyimme pitsalle. Kuopiossa oli käynnissä ilmiselvä sota, kun eräänkin mainoksen mukaan kinkku-ananas pitsa maksoi 3,90€. Tarjouksen perässä emme tällä kertaa juosseet.

Seuraavana päivänä palasimme proosallisemmalla tavalla takaisin mökille. Ensin bussilla Joensuuhun ja sieltä toisella bussilla eteenpäin. Viimeinen kymmenen kilometriä taittui töistä palaavan mökkinaapurin kyydillä.