Kruunuvuorenrannan siltaehdotukset

Laajasalon alue ja sen kehitys kiinnostaa minua, satunhan asumaan saarella. Kruunuvuorenrantaan aloitetaan rakentamaan uutta asuinaluetta ja tähän liittyen parhaillaan suunnitellaan joukkoliikenneyhteyttä (raitiotie, pyöräily- ja jalankulku), joka yhdistäisi Kruunuvuorenrannan kantakaupunkiin.

Suunitelma siltayhteydestä Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin


Kruunusiltojen suunnittelukilpailussa suunniteltiin siltayhteyttä Kalasataman Sompasaaresta Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Kilpailussa etsittiin maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti vaativaan ympäristöön paras ekologinen ratkaisu. Merellinen Helsinki on luokiteltu yhdeksi Suomen 27 kansallismaisemasta.

Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole tehty. Siltayhteys muodostuisi vähintään kahdesta sillasta, joista pisin voisi olla 1.2 kilometriä ja toteutuessaan Suomen pisin silta. Kilpailutyöt ovat nyt olleet jonkin aikaa nähtävillä ja tuomaristo tekee päätöksen kisan voittajasta kevään 2013 aikana.

Mikäli silta toteutetaan, se muuttaa Helsingin maisemaa merkittävästi. Halusin kerätä talteen itselleni kilpailuehdotukset. 


- - -

Depet Semper Plus Esse Virium In Vectores Quam In Onere


"Kruunusillat-ehdotus on pääosin katettu silta, joka suojaa jalankulkijoita tuulelta ja sallii tiettyjen sisätilatoimintojen toteuttamisen niin kesällä kuin talvellakin. Saaristomaiseman monimuotoinen kauneus vaihtuvine vuodenaikoineen ja kaukana keskustasta olevan lahden lumoava taivas innostivat meidät kuitenkin suunnittelemaan sillan julkisivuun ja kattoon maisemaikkunoita, joista jalankulkijat voivat ihailla lahtea ja taivaankannen valoja.
Ehdotetun muotoratkaisun taustalla on halu luoda pienikokoinen ja geometrialtaan tunnistettava elementti,  joka muistuttaa perinteistä suomalaista harjakattoista puutaloarkkitehtuuria. Suuret ulkonevat ikkunat tarjoavat panoraaman saaristoon. Tekstuureilla ja reliefeillä koristellun julkisivun inspiraation lähteenä ovat olleet myös suomalaisen neuleperinteen aiheet ja mallit, geometriset kuviot ja vinoneliöt."






Nexu

"Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Kalasataman ja Korkeasaaren väliseen länsirantaan siro ja elegantti, vaihtelevalla palkkien korkeudella toteutettu monijänteinen teräsliittopalkkisilta, jonka eteläpuoli palvelee jalankulkijoita ja pohjoispuoli sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä. Korkeasaaressa jalankulkijat voivat halutessaan jatkaa raiteiden tasolla tai siirtyä maisemoitujen ramppien kautta etelään joko eläintarhaan päin tai olemassa olevalle siltayhteydelle siron alikulkusillan kautta."







Filum Lucis

"Sillan riisuttu infrastruktuuri kuvastaa luonnoksen välittömyyttä ja intuitiivisuutta. Silta kaartuu kolmen liittymäkohdan välillä. Raitiovaunuille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat väylät, jotka punoutuvat kukin omaan kontekstiinsa, tarjoavat kulkureitin ja suojaavat sääilmiöiltä, mutta avautuvat ympäröivän luonnon kauneudelle. Päälinjasta poikkeaa yksi säie koristamaan Korkeasaaren ja Palosaaren rantaviivaa. Silta seuraa merenpohjan korkeusvaihteluja tuoden vedenalaiset pinnanmuodot näkyviin. Kun matkustajan tie nousee ja laskee sillan mukana, hänen katseensa suuntautuu sekä ulospäin että kohti määränpäätä seuraten edessä näkyvää aaltomaista linjaa. Jokainen säie kiihdyttää ja hidastaa nopeutta ja muuttaa liikkeen intensiteettiä samalla tavoin kuin piirrokseen piirretyn viivan paksuus vaihtelee sen mukaan, kuinka voimakkaasti kynää painetaan."






Ventus

"Kruunusillat muodostavat epäsymmetrisen, kudosmaisen, hienostuneen kolmiulotteisen ristikon Helsingin kaupunkimaiseman ja luonnon rajakohtaan, ja niiden muoto pohjautuu pitkälti ympäröivään maisemaan sekä elegantin suomalaisen muotoilun historiallisuuteen. Modernien mestareiden kuten Lars-Gunnar Nordströmin, Kaj Franckin ja Alvar Aallon vakiinnuttamasta näkökulmasta suunnittelumme edustaa jalostettua funktiota, symbolismia ja abstraktiota sekä materiaalien määräämien totuuksien eleganssia."





Oculus

"Näköalapaikka Helsingin keskustaan päin, suojattu kohtaamispaikka tilapäisiä tapahtumia ja installaatioita varten.

Uusi silta on enemmän kuin kahden määränpään välinen yhteys. Sillan puoliväliin on sijoitettu keskusaukio, joka houkuttelee pitämään tauon puolimatkassa ja tarkastelemaan maisemaa läheltä vedenpintaa. Raitiovaunuille varattu yläkansi suojaa alakantta sateelta ja suoralta auringonpaisteelta. Aukiolle voi sijoittaa tilapäisiä installaatioita, jotka rikastuttavat sillan käyttäjien kokemusta ja luovat uusia houkuttelevia tapahtumia. Alueelle on toteutettu kiinteät kiinnikkeet ja sähköpisteet. Penkit on asennettu kiinteästi aukion keskelle.
Yläkannelta aukiolle johtavien sivuluiskien vieressä olevalle sillalle on tehty erillinen raitiovaunupysäkki."






Hyperborea

"Helsingin rantaviiva on erittäin luonnollinen ja puhdas maisema, jota olemme pyrkineet kunnioittamaan mahdollisimman paljon. Siksi siltayhteys on sijoitettu siten, että saaret säilyvät koskemattomina. Tällä ratkaisulla pystytään luomaan yksinkertainen, elegantisti kaareutuva muoto Kalasatamasta Kruunuvuorenrantaan niin, että silta muodostaa vaakasuoran maamerkin, joka kunnioittaa saarten ominaisluonnetta."




Recreatio Maritimus


"Kruunusiltojen uusi raitioliikenne-, kävely- ja pyöräily-yhteys luo Helsingin kaupunkikudokseen uuden elämänlinjan.Uusi väylä tarjoaa mahdollisuuden luoda sellaista, mikä on enemmän kuin pelkkä kulkuyhteys. Tämä ehdotus tarjoaa Helsingille lukuisia uusia virkistys- ja matkailu-ulottuvuuksia. Siltakonseptimme painopisteenä on luoda uusi reitti, jota kukaan ei voi vastustaa. Kutsumme sitä Poluksi Helsingin merelliseen elinympäristöön."







Septem Fratres


"Siltayhteyteen kuuluu raitiovaunulinja sekä pyöräily- ja jalankulkureitit. Huolto- ja hälytysajoneuvot käyttävät yhteyttä, ja se toimii myös tärkeänä kunnallistekniikan toimitusväylänä.
  • ”Septem Fratres”  suunnitelmassa on ajateltu ensisijaisesti pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ja heidän mukavuuttaan ja viihtymistään. Heidän ensisijainen reittinsä on sijoitettu kannen eteläpuolelle – ”aurinkoiselle puolelle” – mistä avautuu näkymät keskustaan ja Suomenlinnaan päin.
  • Kannen taso on kaareva, mikä on sopusoinnussa lahden maiseman yleisen muodon kanssa. Näin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on aina hyvä näkyvyys sillan loppupäähän, mikä tuo turvallisuudentuntua, ja samalla käyttäjät voivat seurata matkansa etenemistä pitkän ylityksen aikana.
  • Ehdotus ottaa huomioon ympäröivän maiseman, jolle on tunnusomaista matala rantaviiva ja ympärille kaartuva horisontti. Nämä ympäristön piirteet ovat antaneet sillalle rakenteellisen muodon ja arkkitehtonisen identiteetin. Myös sillan seitsemän tornia muodostavat symbolisen viittauksen Suomen kulttuurihistoriaan ja ovat antaneet innoituksen ehdotuksen nimeen."






Occursus

"Suuret 1800- ja 1900-luvuilla rakennetut infrastruktuurit oli tyypillisesti varattu vain yhtä, yleensä motorisoitua, liikennemuotoa varten, joka oli aluksi raitioliikenne ja toisen maailmansodan jälkeen autot. Occursuksen lähestymistapa on toinen. Se yhdistelee pehmeitä liikennemuotoja – raitioliikenteen, metron, polkupyörät ja jalankulun – ja siihen on helppo liittää vesitaksit ja lauttapysäkit. Sijaintinsa puolesta silta palvelee sekä työhön että virkistyskohteisiin matkaavia."







Gemma Regalis

"Gemma regalis ­-kilpailuehdotuksen pääsilta on vinoköysisilta, jossa yksi pyloni tukee symmetrisesti kahta vinoköysin tuettua pääjännettä. Sillan tärkein visuaalinen elementti on torni, joka luo maisemalle tasapainoisen kontrastin. Ainutlaatuinen timantinmuotoinen torni tarjoaa Helsingille – Suomen pääkaupungille – uuden elegantin maamerkin. Sillan pääjänteet tarjoavat laajat selkeät näkymät veden tasossa – ja kehystävät Mustikkamaan kävijöiden ja asukkaiden näkymiä Suomenlinnaan päin." 






Unda Arctica

"Pääsillan aaltoilevaan muotoon on saatu innoitus luonnon muodostamista rakenteista, kuten aalloista ja tuulen muovaamista lumikinoksista. Kruunuvuorenrannan ja Palosaaren välillä suurin osa sillan rakenteen kaarista kurottuu sillan ylle, mikä elävöittää ja rytmittää pitkää meren ylitystä koko matkalta. Rakenne ei kuitenkaan kohoa kaupungin siluetin ylle silmäänpistäväksi maamerkiksi."






Lähteet: 
http://laituri.hel.fi/kruunusillat
http://www.uuttahelsinkia.fi/kruunuvuorenranta/liikenne/siltayhteytta-suunnitellaan

Kommentit

Suositut tekstit