Pag

Maisemia matkan varrelta

Eipä uskoisi, että tämä uinuva pikkukylä on kesäisin bilettäjien paratiisi. Sesonkiaikaan voi klubeilla kuulemma hipata ja heilua aamusta iltaan. Päädyimme Pagiin vähän sen vuoksi, että halusin kokea reissullamme myös yhden saaren. Tosin tälle saarelle pääsi siltaa pitkin. Ajoimme Pagia kohti jännittyneissä tunnelmissa. Kroatiassa ei bensa-asemia ollut ihan joka mutkan takana ja merkkivalo alkoi palaa pian sillan jälkeen. Matkaa oli jäljellä noin kolmekymmentä kilometriä. Pääsisimme kyllä Pagiin, mutta jos siellä ei olisi tankkipaikkaa, olisi paluun kanssa hieman järjestelemistä. Niin kuin usein, huoli oli turha.

Lyhyen kokemuksen perusteella en erityisemmin suosittele Pagia huhtikuisena kohteena. Oletan, että Kroatiasta löytyy mukavampiakin saarikohteita niin kuin esimerkiksi Hvar oli. Tässä vaiheessa en vain tiennyt päätyväni vielä kyseisellekin saarelle. Ehkä Pag oli vähän niin kuin Hanko, joka puhkeaa kukkaan kesän ajaksi.

Majoituimme omakotitalon yhteydessä olleessa erillisasunnossa. Perheen tytär otti meidät tosi innokkaasti vastaan. Hän vilkutti ja hymyili aina kun näki meidät liikenteessä jonnekin suuntaan. Äidin suosittelema ravintola oli hintavahko. Luulen, että söimme kaupungissa kalleimman aterian koko matkan aikana. Keskimäärin Kroatiassa söi ja joi hyvinkin kohtuuhinnalla. Suomen ollessa yksi maailman kalleimmista maista, iloinen yllätys kohtaa reissuilla melkein missä tahansa. Tosin vuosia sitten Oslossa viikonloppureissun matkakassa tuntui hupenevan ensimmäisenä iltana, kun käytiin syömässä pitsat oluen kera.

Pagista ajoimme seuraavana päivänä Zadariin. Minulla oli ajatus, että voisimme tehdä päiväretken Kornati-saarille, joka on Välimeren tiehein saaristo. Rannasta löysimmekin matkanjärjestelijöitä, jotka mainostivat risteilyjä Kornatille. Ongelma oli se, että matkoja oli ainakin kyseinä ajankohtana vain lauantaisin ja silloin oli jo meidän paluulento takaisin Suomeen. Kävimme syömässä ja päätimme jatkaa matkaa kohti Splitiä. Mieheni oli katsonut, että voisimme vielä päästä illalla vesikoneella Jelsaan Hvarin saarelle.