Lentoturmatutkinta ja Airbus A380 Helsingissä

Televisiosta tulee sarja lento-onnettomuuksista ja niiden tutkinnasta (Lentoturmatutkinta). Olemme katsoneet mieheni kanssa joka jakson. Niitä on kiva katsoa mutta varjopuolena olen alkanut pelkäämään. Koneet ovat kadonneet tutkalta ja tippuneet rysähtäen mereen tai tantereeseen, kun rungosta on uupunut pari niittiä. Pari kahelia miehistön jäsentä on halunnut tehdä itsemurhan ja viedä ehkä mukanaan pari sataa muutakin. Tai itse asiassa toinen itsemurhakandidaatti ajatteli tipauttaa rahtikoneen, mutta kolme lentäjää onnistuivat taltuttamaan vasaran ja harppuunan kanssa heiluneen kaahon. Taltuttaminen ei onnistunut vammoitta, sillä kaikkien lentäjen ura päättyi ko. lentoon – ei kuoleman – mutta vakavien kallonmurtumien vuoksi.

Erikoinen onnettomuus oli myös ison koneen törmääminen ilmassa pieneen nelipaikkaiseen Piperiin, joka oli jostain syystä harhautunut valvottuun ilmatilaan. Lisäksi on ollut ns. CFIT (controlled flight into terrain) -onnettomuuksia, jolloin täysin toimiva ja moitteeton kone on törmännyt tantereeseen navigointivirheen tai lähestymismenetelmien vastaisen lentämisen vuoksi. Kun lennetään pilvessä, ei nähdä missä mennään, kuten ao. Gary Larsonin pilapiirroksessa.




- - -

Lentoturmia päivittäin katselleena tuli mieleeni tapahtuma reilun vuoden takaa. Onneksi ei ollut kysymys onnettomuudesta.

Syksyllä 2010 (15.9), aivan tavallisena keskiviikkona olin töissä. Kuulin uutisista, että Lufthansan lento LH8928 Tukholmasta lähestyi Helsinkiä. Lento oli toistaiseksi ainutlaatuinen, koska Helsinki-Vantaan kentälle odotettiin ensi kertaa maailman suurinta matkustajalentokonetta. Ilmassa oli varmasti suuren urheilujuhlan tuntua, kun bongarit tai spottaajat olivat ryhmittäytyneet lentokentän aitojen sisä- ja ulkopuolelle. Poikkeuksellisesti lentokentän verkkosivuilla oli tiedotettu parhaista katselupaikoista ja kone pysäköitiin kakkoskiitotielle, jotta mahdollisimman monella oli tilaisuus ihailla jättiläistä.

En mä koneita varsinaisesti bongaile, olen lievästi kiinnostunut. Ainahan mua vähän kiinnostaa, mikäli Suomessa tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa. Lennon tarkoituksena oli kouluttaa lentäjiä ja tarkistaa Helsinki-Vantaan soveltuvuus koneen varalaskukentäksi.




Tällä hetkellä maailman suurin matkustajakone Airbus 380 vieraili Helsinki-Vantaan lentoasemalla 15.9.2010.  Kone on kuin pienkerrostalo, kaksikerroksinen koko pituudeltaan. Wikipedia kertoo tarkemmin koneen strategisia mittoja:

* Pituus: 73 m
* Korkeus: 21,4 m
* Rungon leveys 7.14 m
* Siipien kärkiväli: 79 m
* Polttoainekapasiteetti: 310 000 litraa, jolla voi lentää n. 15 000 kilometriä. 
* Suurin lentokorkeus: 13 115 m
* Hinta: 346,3 miljoonaa dollaria


Lentoyhtiöistä A380-koneiden pääkäyttäjiä ovat Lufthansa, Singapore Airlines, Quantas ja Emirates. Itse en ole nähnyt koneen kuin kerran livenä, kun vaihdoimme muutama vuosi sitten konetta Lontoossa matkalla Singaporeen. Valitettavasti emme päässeet tuohon ilmojen jättiin vaan Boeing 747:n, joka ennen Airbussia oli 40 vuoden ajan maailman suurin matkustajakone. Ihan mielenkiinnosta tarkistin miten paksua lompakkoa Lufthansan ykkösluokassa Singaporeen matkaajalta vaadittaisiin. Menopaluu Singaporeen kustansi lähes 10 000 euroa.

A380 on liian iso jätti Helsinki-Vantaalle, sillä terminaaliin tarvittaisiin aivan uudenlaisia siltoja, jotta ykkösluokan matkustajat pääsisivät koneen toiseen kerrokseen sujuvasti. Koneen sisälle voi tehdä erilaisia ratkaisuja, mutta Lufthansan koneeseen mahtuu 526 matkustajaa: kahdeksan ensimmäisessä luokassa, 98 bisnesluokassa ja 420 turistiluokassa. Mainitsemallani hinnalla on selvää, että en tule koskaan eläissäni matkustamaan yhtenä kahdeksasta ykkösluokan matkustajasta.

Uuden konetyypin vierailu otettiin vastaan perinteisellä vesisuihkutervehdyksellä (water cannon salute). Samoin tehdään, kun jokin konetyypi poistuu käytöstä ja rullaa viimeisen lennon jälkeen hangaariin.


"Water cannon salute" Airbus 380 kunniaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla 15.9.2010.

Kommentit

  1. Mikä, mikä, mikä ohjelma? Miltä kanavalta? Yleensä isäni infoaa minulle kaikista lennokkiohjelmista, kun en muuta katselisikaan, mutta on ehkä tietoisesti jättänyt kertomatta kun yleensä friikkailen hänelle onnettomuuksista ja niiden todennäköisyyksistä hänen kohdallaan ja tenttaan miten hän tekisi epätodennäköisissä onnettomuusvisioinneissani ;) Isäni lentää nykyisin Kaukoitään A340:lla joten on hänen syytä, että kaikki suuret lentävät aparaatit kiinnostavat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohjelma on National Geographicin dokumenttisarja "Lentoturmatutkinta". Tulee SuomiTV:ltä seitsemän aikoihin. Meillä menee tallentavalle boxille ja tavaksi on tullut katsella sarjaa aina ennen nukkumaanmenoa.

      Läheisillä ihmisillä on ilmeinen vaikutus näihin kiinnostuksen kohteisiin. En usko, että katsoisin ohjelmaa silmät tapillaan ellei mieheni olisi harrasteilmailija ja ilmailun parissa muutenkin työskentelevä :)

      Poista
  2. Juu tulee nykyjäs FOXilta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit