Viranomaissaattueessa Comolle ilmailemaan
Kaksi poliisia laskeutui lentokoneesta portaita pitkin. Poliisiauto seisoi koneen vierellä. Seurasin tapahtumia lentokenttäterminaalin ikkunasta odotellessani lennon lähtöä Milanoon. Aikaisen aamuherätyksen jälkeen olimme ennättäneet käydä syömässä hieman aamupalaa ja kävellä lähtöportille. Keskustelimme niitä näitä mieheni kanssa, kun katseeni kiinnittyi uudelleen ulos. Kolme miestä käveli portaita pitkin koneeseen ennen kuin yhtään muuta asiakasta oli päästetty sisään.
Mielenkiintoista, pohdin itsekseni, kuin jostain dekkarista. Pienen hetken päästä koneeseen kuulutettiin businessmiehiä ja takarivien matkustajia. Pääsimme koneeseen ensimmäisten joukossa. Ohitin lentokoneen ovella seisovan virkapukuisen poliisin ja huomasin kolmen miehen jo istuvan tukevasti penkeissään yhdestä taaimmista riveistä.
Olinko matkustamassa rikollisen kanssa vai kuljetetaanko muitakin ihmisiä vartioituina pois Suomesta? Täytyykin seuraavalla kerralla kun tapaan jonkun lentäjätuttavan kysellä millaista tietoa he saavat erikoisista matkustajistaan. Poliiseja tai rajavartijoita joilta kysellä ei tuttavapiiriini kuulukaan.
Torkuin osan lentomatkasta, kunnes laskeuduimme Malpensan kentälle. Ohitin koneesta pois askeltaessani oven vierellä seisoneen paikallisen poliisin. Kolmen miehen mysteerisaattue jäi paikoilleen.
- - -
- - -
Vuokrasimme auton ja pörhälsimme suoraan aeroclubille. Mieheni jäi suorittamaan tarkistuslentoa. Kerholle oli tullut uusi sääntö, että tarkastuslentoja täytyy suorittaa kaksi mikäli ei ole lentänyt puoleen vuoteen. Mielellään eri lennonopettajien valvonnassa.
Lentokerho sijaitsee keskeisellä paikalla. Koneita siirretään autotien yli järven rantaan ja osa koneista on usein pihalla. Ympärillä pyörii niin paikallisia kuin turisteja. Tällä kertaa mieheni kanssa kävi juttelemaan paikallinen iäkkäämpi mies. He olivat puhuneet politiikkaa ja mies oli kuulemma kääntynyt kannoillaan kädet elehtien, kun oli tullut puhetta Berlusconista ja poliitikon kommenteista suomalaisen ruuan huonoa makua kohtaan. Emmehän me voi unohtaa Euroopan johtajan kommentteja yli viiden vuoden takaa.
Minilomamme aikana mieheni suoritti kaksi tarkastuslentoa ja lisäksi itse pääsin kyytiin kaksi kertaa. Lennoilla kiertelimme järvellä. Tällä kertaa emme laskeutuneet emmekä päässeet - toiveestani huolimatta - lentämään toisille järville. Toteutuessaan se olisi ollut minulle ensimmäinen kerta.
Suomalaistutut lensivät Cessna 206:lla. |
Törmäsimme sattumalta kerholla käyneisiin suomalaisiin vesilentäjiin. Kävimme yhdessä läheisessä Joy-ravintolassa lounaalla ja mieheni kertoi tarkemmin kerhon koneista ja käytännöistä.
Comon lentokerhon koneilla lentämisestä päättää viime kädessä vastaava lennonopettaja. Taivaalla oli havaittu jossain suunnassa muutama ukkospilvi, joka tarkoitti meille ja vesilentäjätutuille odottelua ja odottelua. Edelleen jatkoimme odottelua, että pääsisimme kahdella koneella ilmaan. Odottelimme useampia tunteja ja kun vihdoin olimme luovuttamassa ja toteamassa, että lähdemme kämpällämme ja kaverimme etsimään hotellimajoitusta, jostain ihme syystä vastaava lennonopettaja totesikin kelin olevan sellainen, että saatoimme lähteä ilmailemaan. Siinä vaiheessa ilta oli jo pitkällä ja lensimme vain lyhyehkön kierroksen lähelle Bellagiota ja takaisin. Seuraavan päivän kirkas ja kuulas keli antoi mahdollisuuden vähän pidempään lentoon. Sen sijaan seuraavina päivinä auringonpaisteesta huolimatta, keli oli tuulinen, lähes myrskyisä ja kerhon lentotoiminta tyrehtyi kokonaan.
Varenna. |
Bellano. |
Como-järvi ja vuoret. |
Kommentit
Lähetä kommentti