Mä oon vaan täällä töissä

Olen kuullut useaan kertaan asiakaspalvelun yhteydessä lauseen "mä oon vaan täällä töissä". Karvat nousevat pystyyn ja verenpaineeni kohoaa tappiin samalla hetkellä kun kuulen tuon alistuneen, ehkä lakonisestikin lausutun lauseen. Mikäli toimisin toisenlaisessa asemassa "huonona haltijattarena", lauseen kuultuani voisin samantien unohtaa "hallitun" käytöksen ja Hjallista lainatakseni voisin todeta tuntemattomille "sä saat potkut".

Mistä ihmeestä tuo lause kumpuaa äänihuulille asiakaspalvelun yhteydessä?

Normaalisti lause kakaistaan ja purskautetaan ulos suusta, kun asiakaspalvelutilanne on ajautunut syystä tai toisesta umpikujaan ja mitään muutakaan ei suusta enää irtoa.

Voiko lauseesta kuvastua työn merkityksettömyys, vastuun pakoilu, huonot asiakaspalvelutaidot, sitoutumattomuus vai perehdyttämättömyys?

Viimeksi kuulin lauseen viime viikonloppuna kaupassa. Seurasin sivusta ärhentelevää asiakasta ja myyjän reaktioita ärhentelyyn. Tunsin myötätuntoa myyjää kohtaan tuotteen hintaneuvottelussa, kunnes hän totesi ettei voi alentaa hintaa, koska "olen vain täällä töissä".

Eikö kerta kaikkiaan mitään muuta perustetta olisi löytynyt? Esimerkiksi yksinkertaisesti, "minulla ei ole valtuuksia alentaa hintaa".

- - -

Näkymä Ravintola Saaren edustalta napattuna syyskuun lopussa 2011.

Erittäin hyvää asiakaspalvelua koin Sirpalesaaren Ravintola Saaressa viime viikonloppuna. Kävimme ravintolassa toista vuotta peräjälkeen juhlistamassa syntymäpäivääni. Hovimestari hoiti palvelun joustavasti. Mikään ei tuottanut vaivaa, vaikka istuimme välillä alhaalla takkatulen ääressä, siirryimme syömään menun yläkertaan edelleen palataksemme takaisin takkatulen ääreen juomaan kahvia.

Hovimestari olisi saanut myytyä meille drinksun jos toisenkin ruokalajien väliin ellemme olisi olleet veneellä liikenteessä. Puolihuolimattomasti hän mainosti lähtiessämme myös muita ketjun ravintoloita ja pyysi mainostamaan myös kavereille. On harvinaista, että tämä kaikki tapahtui tuputtamatta, pilke silmäkulmassa ja minua ärsyttämättä.

Hovimestari työskenteli ravintolassa sellaisella asenteella ettei "hän ollut siellä vain töissä".

Kommentit

Suositut tekstit