La Gomera

Agulo

Olimme ajatelleet, että kahden viikon lomamme aikana teemme Teneriffan lisäksi visiitin jollekin muulle Kanariansaarelle. Los Cristianoksesta helpoin valinta oli mennä laivalla La Gomeralle. Vaihtoehtona oli kaksi laivayhtiötä Armas sekä meille hieman paremman aikataulun vuoksi valitsemamme Fred Olsen. Yritimme ostaa lippuja ex tempore päivää ennen lähtöämme satamasta, mutta meillä ei ollut tarvittavia passeja mukana. Näin ollen ostimme liput myöhemmin illalla netistä ja ajattelimme, että ipadin pdf-tiedosto olisi riittävä. Mutta ei, piti olla printtilippu, jonka onneksi saimme aamulla lipunmyynnistä.

Kanarialaiset kutsuvat La Gomeraa pyöreäksi saareksi. Sen maisemat ovat erittäin vihreät, kauniit ja vaihtelevat. Olimme varanneet majoituksen pääkaupunki San Sebastianista edellisenä iltana. Kävelimme kasseinemme hotellille heti aamutuimaan. Huoneemme ei ollut vielä valmis. Ajattelin ensin, että lähdemme kaupungille kävelemään, mutta hottellin respan yhteydessä oli myös autovuokraamo ja ei mennyt kauaakaan, kun olimme matkalaukkuinemme autossa matkalla jonnekin.

Näköalapaikka kukkulan laella

Näkymä kukkulan laelta Aguloon

Katselin hetken aikaa Gomeran karttaa ja päätimme lähteä kiertämään saarta ympäri pohjoisen kautta ja yrittää kehitellä matkan varrelle jonkinlaisen patikoinnin. Sopivan reitin löysimme netistä. Se alkoi Agulon kylästä ja oli silkkaa vuoren rinteen nousua. Jo alhaalta olimme nähneet jonkin rakenteen, joka ulottui vuoren harjanteen yli. Ajattelimme, että nousu palkitaan drinksuilla ko. rakennuksessa. Ihan näin onnellisesti ei kuitenkaan käynyt. Aikamme tarvottuamme pääsimme kukkulan laella vain todetaksemme, että rakennuksessa ei ollut mitään toimintaa. Söimme eväämme ja jatkoimme Juego de Bolas nimiseen paikkaan, jossa oli Garajonayn kasallispuiston vuonna 1981 avattu tiedotuskeskus. Tämän jälkeen patikoimme takaisin Aguloon toista reittiä, vaihdoimme patikointivaatteet siviileihin ja jatkoimme autoilua ympäri Gomeran.

Ajoimme läpi Unescon maailmanperintölistalla olevan – yhden Euroopan viimeisimmän aarniometsän –Garajonayn kansallispuiston. Normaalisti olimme pilvessä patikoidessamme, mutta tällä kertaa autoillen.

La Gomeran maisemia

Matkalla Juego de las Bolasiin

Vuosia sitten teimme kaksi autoretkeä ympäri Andaluciaa. Tuolloin totuin valkoisiin espanjalaisiin kyliin. Hämmästyksekseni La Gomeralla saatoin ihailla rakennusten väri-ilotulitusta. Tuli mieleen, että olisi ollut Etelä-Amerikassa. Kiersimme autolla päivän aikana lähes koko saaren. Valle Gran Rey jäi näkemättä, kun päätimme sen sijaan tehdä kierroksen Alarejon kautta Playa Santiagoon ja sieltä edelleen takaisin San Sebastianiin.

Tiedotuskeskuksen esittely Kanariansaarista

Parin viikon aikana saimme tallennettu patikoinneista seuraavat luvut:

Montana Guaza: Kävely 3h 36 min, nousua 616m, pituus 14,6 km
Conde: Kävely 2h 30 min, nousua 574, pituus 7 km
Roques de Garcia: Kävely 2h 14 min, nousua 479 m, pituus 7.9 km
Caldera Aguamansa: 3h 24 min, nousua 866 m, 12,8 km
Huego de Volas: 2h 24 min, nousua 652m, 8,3 km

Yhteensä siis kävelyä 14 tuntia 8 minuuttia, nousua 3 kilometriä 187 metriä ja 50,6 kilometriä. Ehkä joku tuleva patikointikohde löytyy miehelleni joululahjaksi ostamasta kirjasta Euroopan kauneimmat vaellusreitit.