Parkkeerausongelmia Palermossa etc.

Sisilian ympäri muutamassa päivässä matkaltamme olemme jo aikaa sitten palanneet kotiin. Olen ollut lähes pari viikkoa töissä omasta mielestäni reippaana ja hyvillä mielin. Yleensä palaan "toimintalomiltamme" entistä väsyneempänä takaisin töihin, mutta jostain määrittelemättömästä syystä loman piristävä vaikutus on jatkunut harvinaisen pitkään. Ehkä se johtuu siitä ettei ole ollut ketään jolle ruikuttaa. Sisilian jälkeen mieheni nimittäin siirtyi parin tehdyn työvuoron jälkeen reilun viikon mittaiselle työmatkalle Zürichiin.

Johtuneeko tuosta aika toiminnallisestakin lomasta vai lisääntyvästä pimeydestä vai siitä, että "personal motivatorina" usein toimiva mieheni ei ole ollut maisemissa, olen arkipäivinä käpertynyt neljän seinän sisälle. Viikonloppuisin olen tästä kaavasta hiukan poikennut.

Mutta loppukaneetit reissusta on vielä kirjoittamatta.

Halusimme päästä viimeiseksi yöksi lähemmäksi Trapania, joten päämääränä oli Sisilian pääkaupunki Palermo.  Matkalla poikkesimme kaupunkiin nimeltä Cefalù. Olisin mielelläni fiilistellyt yhden yön tuossa pienessä pittoreskissa kalastajakylässä, jossa poikkeamista Taorminan hotellin respa meille suositteli. Meren aallot löivät kylän rantaan voimalla, joka suosii surffareita ja olisihan niitä mielellään jäänyt pidemmäksikin aikaa tuijottelemaan.

Cefalù.

Sisilian suurin kaupunki on pääkaupunki Palermo. En tiedä olisiko kaupungille pitänyt antaa useamman päivän mahdollisuus, eikä vetää hätiköityjä johtopäätöksiä... Olihan se kokemus vähän juosten kustu.

Palermossa oli liikaa autoja, liikenteessä ei ollut mitään järkeä ja parkkipaikan etsiminen oli kuin olisi etsinyt neulaa heinäsuovasta. Äärimmäisen hermoja raasteleva kokemus ja autoilun Palermossa kerrotaankin lyhentävän elinikää. Kun vihdoin saimme auton parkkiin, marssimme ensimmäiseen avoinna olevaan baariin oluelle. Ja perään otimme toiset. Vasta tämän jälkeen liikenteen aiheuttama tärinä käsissäni alkoi tasaantumaan ja aloimme miettimään majoitusasioita.

Helpommin sanottu kuin tehty. Harhailimme päättömästi pimeydessä matkatavarat mukanamme ja tuntui kuin hotellihuoneenkin löytäminen olisi neulan etsimistä heinäsuovasta.

Vihdoin muutaman tunnin etsimisen jälkeen saimme huoneen. En muista, että majoituksen löytäminen olisi koskaan aikaisemmin ollut näin hankalaa. Nettikahvilaa ei löytynyt mistään. Eräässä trendikkään oloisessa baarissa saimme rastapäiseltä tarjoilijalta äärimmäisen ystävällisiä neuvoja majapaikan löytämiseksi, tosin italian kielellä. Kaveri pläräsi vihkoja, joihin hän oli kuulakärkikynällä kirjoittanut muistiinpanoja. Vihkoista hän vaihtoi kansioihin, jotka oli täytetty perinteisin käyntikortein. Emme ymmärtäneet kumpikaan sanaakaan, nyökyttelimme ja hymyilimme, poistuimme neuvot saatuamme takavasemmalle.

Päättömän harhailun jälkeen näimme kyltin "Hotel", josta saimme huoneen. Läävä se oli, mutta hinnaltaa huokea.

Illallisravintolan etsimisessä emme jatkaneet enää harhailua vaan se oli majapaikan suosittelema. Ehkä sitä suositeltiin muillekin turisteille, koska emme olleet ainokaiset englanniksi tilausta tehneet. Kävimme vielä iltaoluilla ennen nukkumaanmenoa. Läheltä hotellia löytyi aukio baareineen, josta sai saksalaista vehnäolutta muutamalla eurolla.  Ei huono. Suomesta samalla hinnalla pulloa ei saa marketistakaan.

Saavuimme kaupunkiin illalla ja lähdimme paluumatkalle kohti Trapania aamupäivällä, joten emme saaneet kaupungista juuri käsitystä. Lyhyen tuttavuuden jälkeen fiilis oli ahdistus. Halusin paeta pois tuolta sekasortoisesta, minun mielestäni omituisesta kaupungista.

Helpommin sanottu kuin tehty. Palermossa ei parkkeerata pelkästään tien vieressä oleviin parkkiruutuihin, vaan myös ruutuihin parkkeerattujen autojen viereen. Näin tietysti oli tehty meidänkin auton kohdalla, kun yritimme tehdä lähtöä. Meidän Fiatimme oli niin sanotusti motissa. Mieheni totesikin, että jatkossa autoa parkkiin pistäessä täytyy huomioida pakoväylä jakakäytävän puolelta. Täytyy siis katsoa, ettei ole mitään tolppia tiellä. Emme onneksi joutuneet miettimään kikkakolmosia auton parkista poissaamiseksi, vaan viereisen kampaajan työntekijä kipitti ajamaan oman autonsa pois meidän automme tieltä.

Parkkeerausongelma Palermossa.

Nyt jo useamman matkan Ryanairilla tehneenä sain mieheltäni lisävalaistusta siihen, miksi laskeutuessa aina kuuluu nauhoitetut aplodit siitä ilosta, että lento on aikataulun mukaisesti määränpäässä. Koska Ryanair lentää sellaisia reittejä sellaisille kentille, joita kukaan muu ei lennä, lentoaika voidaan määritellä vaikka kuinka reilusti yli. Myöhästyminen aikataulusta on lähes mahdotonta ja esim. Pirkkalassa olimme muistaakseni 20 minuuttia etuajassa.