Moottoreista

Moottori pörähtää käyntiin. Istumme työkaverin kanssa Tallink Starin kannella ja katselemme laivan lähtöä Länsisatamasta. Olemme matkalla n. 50 henkilön porukalla Tallinnaan. Syömme aamiaisen laivalla, vietämme muutaman omatoimisen tunnin Tallinnassa ja paluu virka-ajan puitteissa takaisin Helsinkiin. Työkännykkäni pärähtää soimaan. Kuulen kannella huonosti, kerron pahoitellen työpaikan puheluiden olevan siirretty päivän ajaksi valtakunnalliseen palveluun, ettei hän juuri tämän päivän aikana saa ketään kiinni puhelimitse toimistolta ja että hän voi hoitaa asiaa maanantaina. Mies kiroaa ja lyö luurin korvaani.

Tallinnan satamasta kävelemme pienellä porukalla raitiovaunulle, jolla ajelemme Kadriorgin kauniiseen puistoon. Muutamista Tallinnan reissuista huolimatta en ole käynyt tässä puistossa aikaisemmin. Alueella on mm. Kadriorgin barokkilinna, joka toimii Viron ulkomaalaisen taiteen taidemuseona. Kävelimme tutustumaan myös v. 2006 avattuun, suomalaisen arkkitehdin Pekka Vapaavuoren suunnittelemaan taidemuseo Kumuun. Rakennuksen aulassa tuli kiasmamainen fiilis. Olikohan arkkitehti tutkinut rakennusta suunnitellessaan Steven Hollin piirustuksia?

Kadriorgin linna.

Kumun sisäänkäynniltä.

- - -

Jollain tunnilla koulussa olisi pitänyt kuunnella vähän enemmän, höristellä korvia ja pyrkiä erityiseen tarkkaavaisuuteen. Fysiikan tunnista nimittäin puhun. Toinen vaihtoehto olisi ollut valita yläasteen jälkeen toisin. Sen sijaan, että painalsin paikkakunnan ainokaiseen jatkokoulutukseen eli lukioon, olisin voinut valita ammattikoulun autonasennuslinjan. 

Tunnen itseni useinkin tyhmäksi. Erityisesti silloin, kun puhutaan mistä tahansa moottoreista. Aivan se ja sama, onko kysymys sähkö- tai polttomoottorista. Aina yhtä hepreaa.

Omistamme erinäisiä laitteita niin kotona kuin mökillä, jotka käyvät bensalla. On perämoottoreja, ruohonleikkuri, siimaleikkuri ja moottorisaha. Joka kesä törmään joko kerran tai useammin tilanteeseen, jossa huomaan mieheni selostavan minulle moottorin toimintaperiaatteita saunan lauteilla. En edes muista, kuinka monta kertaa olemme vuosien varrella käyneet samaa keskustelua. Usein, koska jonkinasteisen déjà vu:n koin viimeisimmälläkin mökkireissulla.

Väitän, että olen kyllä kuunnellut. Joka kerta. Ja jokaisen kerran jälkeen on sama musta aukko päässä. Joka kerta mieheni on yrittänyt selittää minulle kaksi- ja nelitahtimoottorin eroa. Nyt tarinaan tuli mukaan ihmeliikkuja "mäntä" ja moottorin kiinni leikkaaminen.

Veneen nelitahtimoottori.

Viimeisellä mökkireissulla minulle luennoitiin siitä, mitä tapahtuu männälle, kun moottori leikkaa kiinni. Öljyistäkin keskusteltiin. Öljy voitelee, jotta moottori voi kaksitahtimoottorissa räjähdellä rauhassa. Öljy voitelee myös nelitahtista, mutta nelitahtinen ei kai räjähtele. Tai sitten en ole kuunnellut.

Sain myös selvityksen siihen, miksi öljyt pitää aina vaihtaa kaikki kerralla. Ajattelin olevan helpompaa, jos öljyä lisäilisi aina vaan tarpeen vaatiessa. Kun sitä öljytikkua katsotaan, niin katsotaan ymmärtääkseni määrää, mutta että öljyyn tulee epäpuhtauksiakin kuulemma.

- - -

Näytin moottoritekstin miehelleni, niin kuin usein teen ennen kuin julkaisen minkään tekstin. Hymyillen hän totesi, että kyllä nelitahtimoottorissakin tapahtuu räjähdyksiä ja alkoi uuden luennon aiheesta. Tällä kertaa netistä etsittiin kuvat, jotka kuvaavat liikettä mitä tapahtuu kaksi- ja nelitahtimoottoreissa. Kaksitahtipelin toimintaperiaatteen kuva näytti sen verran yksinkertaiselta, että se säilynee pidempään verkkokalvoillani muistissa. Seuraavan kerran, kun palaamme aiheeseen saatan ehkä pystyä toteamaan miehelleni, "muistatko, olemme puhuneet tästä aikaisemminkin ja on mulle tuttu juttu".

Kommentit

Suositut tekstit