Aero Club Como
Aero Club Como |
Mieheni oli sopinut tapaamisen Aero Club Comolle maanantai aamulla yhdeksäksi. Sää oli sumuinen ja sateinen, joten toiveet lentoonlähdöstä eivät olleet korkealla. Onneksi meillä on useampi päivä aikaa.
Lentokerhon halli |
Tapasimme mieheni lennonopettajan, nuoren Alessandron, jolla oli lentokokemusta viideltä vuodelta. Hän oli natiivi comolainen, myös hänen vanhempansa ja isovanhempansa olivat aina asuneet Comolla. Aamupäivästä odottelimme vajaan tunnin sään kehittymistä ja Alessandro päätti ettemme ihan heti pääse ilmailemaan. Lähdimme sen sijaan tutkailemaan Comon keskustaa päivänvalossa. Lähes kaikki kaupat olivat maanantaisin kiinni.
Aero Club Como on perustettu 1930 paikalle, jossa vesikoneilla on lennetty jo vuodesta 1913 asti. Lentokerhon historia on upea. Silti kerhon nykyisyys vasta hämmästyttää. Kerho operoi kymmentä vesikonetta, joista kaksi on ilmailun historiallisesti merkittävää. Kerho on aivan kaupungin ytimessä. Koneet lähtevät lennoilleen samalla tavalla kuin vespa Rooman porttikongista. Täällä vesilentotoiminta näyttää olevan luonteva osa kaupungin toimintaa. Muualla vastaavanlainen puuhailu lopetettaisiin hetkessä häirikkömäisenä toimintana. Natiivit ovat tottuneet koneisiin, koska ilmailua on harrastettu lähes sata vuotta katkeamattomasti. Valittajina sen sijaan toimivat Alessandron mukaan villan järven rannalta vuokranneet turistit, joille toiminta tulee ehkä yllätyksenä.
Aero Club Como tarjoaa ensimmäiseen lentolupakirjaan tähtäävää koulutusta, jollaista Suomessa ei ole lainkaan. Tämä toiminta on Euroopan ja koko maailman laajuisesti ainutlaatuista tai ainakin äärimmäisen harvinaista. Vertaus automaailmaan... ajat ajokortin kuorma-autolla, jonka jälkeen et kuitenkaan saa ajaa henkilöautolla. Lentokerhon nykyinen puheenjohtaja lensi kymmenen vuotta pelkästään vesikoneella ennen kuin lensi ensimmäistä kertaa amfibiolla eli vesikoneella, jossa on renkaat.
Peruskoulutuksen lisäksi lentokerhon toimintaan kuuluu vesilentokelpuutuksen lisääminen olemassaolevaan lupakirjaan, yleisölennätykset sekä elokuviin, mainoksiin ja erilaisiin tapahtumiin liittyvät lennot. Lentokerholla työskenteli lennonopettajien lisäksi toimistohenkilökuntaa, mekaanikkoja ja koneiden vastaanottajia ja lähettäjiä. Suomen järvi- ja merialueilla tällaisia koneiden vastaaottajia ei näy. Rantautuminen täytyy aina tehdä ilman ulkopuolista apua. Comon lentokerholla on tällaiseen toimintaan tarjolla oikein ”advanced” -kurssi. Ihan joka poika ei siis rantaudu ilman ulkopuolista apua...
Seuraavaksi neljäksi yöksi meillä onkin kerhomajoitus. Eikä mikä tahansa kerhomajoitus, vaan vesilentokerhon tiloissa. Meillä on oma privaatti huone, jonka piti olla valmis iltapäiväksi, mutta aikataulu venyi koko ajan. Emme tulleet turhaan kaupungilta takaisin kerholle hengailemaan, sillä lennonopettaja Alessandro ehdottikin yllättäen, että nyt voisi lähteä lentämään.
Ilmailukulttuurin ympärille voi kehittää jotain juhlavaakin. Jossain välissä mieheni lennon aikana järveen laskeutui amfibio, joka rullasi suoraan halliin. Hallissa juhlaparia oli vastaanottamassa aplodeeraava juhlayleisö ja erinäistä coctail -purtavaa ja juhlajuomaa.
Ilmailukulttuurin ympärille voi kehittää jotain juhlavaakin. Jossain välissä mieheni lennon aikana järveen laskeutui amfibio, joka rullasi suoraan halliin. Hallissa juhlaparia oli vastaanottamassa aplodeeraava juhlayleisö ja erinäistä coctail -purtavaa ja juhlajuomaa.
Juhlapari rullailee amfibiolla suoraan hallirakennukseen |
Juhlakalu ja vieraat |
Kommentit
Lähetä kommentti