Ensilento Comolla
Mieheni ensilento tarkastajan kanssa tuli vähän yllättäen. Koko päivää hänen ei tarvinnut jännittää, vain hetki ennen lentoa. Kun kysyin jälkikäteen, mitä hän mietti kun vetätytyi hetkiseksi yksinään, hän oli kuulemma ajatuksissaan kertaillut lennon vaiheita. Olisko kuitenkin, että pää oli tabula rasa...
Pikkukoneissa tehdään aina ulkopuolinen tarkastus ennen lentoa. Tarkistetaan polttoaineen ja öljyn määrä sekä koneen yleiskunto pintapuolisesti. Vesikoneessa tyhjennetään ponttoonit vedestä ja tarkistetaan niiden kiinnitys koneen runkoon. Oletin koko ajan, että meidän tuurilla pumpatessaan vettä ponttoonista pois mieheni molskahtaa järveen, mutta ei tippunut kaveri ei. Niin, ja lopuksi tarkastetaan vielä vesiperäsimien toiminta. Vesiperäsimillä konetta saa ohjattua, kun se on vedessä.
Polttoaineen määrä tarkistetaan silmämääräisesti siivessä olevasta tankista, koska polttoainemittari on kaikissa pienkoneissa epätarkka.
Lentokerholla oli henkilökuntaa, jotka liikuttelivat koneita veteen ja vedestä pois. Kaikki tapahtui näppärästi ja nopeasti.
Kaikki valmista ja ei kun eteenpäin!
Myös vesilentämiseen kuuluu erinäiset tarkastukset ennen lentoon lähtöä sekä moottorin koekäyttö. Erona maakoneisiin on, että vesikone liikkuu koko ajan. Ei ole jarrua, eikä pakkia.
Ilmassa!
Suomessa vesilentokurssin keskeisiä oppeja oli rantaumisproseduurit. Comolla on helpompaa, kun on henkilökuntaa vastassa.
Kommentit
Lähetä kommentti