Simpleksi ja kompleksi

Saapumispäivän iltana Comolla kumppanini katseli kaihoisasti taivaalla lentäviä vesikoneita ja totesi "aika pähee ääni, huomenna mä istun tuolla kans".

Hänen matkansa lentoteema oli tyypittää uusi kone, amfibio. Mikäli sanat eivät satu olemaan tuttuja, tyyppikelpuutus tarkoittaa lupaa lentää uudenlaisella koneella ja amfibio tarkoittaa vesikonetta, jossa on sekä kellukkeet että pyörät. Tästä nokkelasti johtaen sillä voi laskeutua niin veteen kuin maahan. Kaksi eri lennonopettajaa Alessandro ja Gabriel opettivat molemmat miestäni kolmena eri päivänä torstaista lauantaihin. Alessandro opetti miestäni jo edellisellä kerralla vieraillessamme ensi kertaa Comolla ja Aero Clubilla. Näistä kokemuksista ja lennoista kerroin jo aikaisemmin kirjoituksissani Aero Club Comoensilento Comolla sekä Comojärvi ilmasta käsin.



Mieheni kertoi minulle I-DROV koneen olevan kompleksikone ja että simppeleitäkin malleja on. Kompleksikoneessa on sisäänvedettävät telineet, säätölapapotkuri ja laskulaipat. Mieheni sai lennonopettajalta palautetta molemmilla koneilla (simppelillä ja kompleksilla) lennettyään, että kompleksikonelennot menivät sillä erää paremmin. Mietin, että onkohan oppi tullut kotoa, kun taiteilee parhaansa mukaan melko kompleksin naisen kanssa päivästä ja vuodesta toiseen?!

Amfibiossa on paljon muistettavia asioita...
  • rampilta alas ajaessa: renkaat alhaalla ja vesiperäsimet ylhäällä
  • rampille ajettaessa: renkaat alhaalla ja vesiperäsimet alhaalla
  • lentoonlähtö vedestä: renkaat ylhäällä ja vesiperäsimet ylhäällä 
  • lentoonlähtö maalta: renkaat alhaalla ja vesiperäsimet ylhäällä
  • laskeutuminen maalle: renkaat alhaalla ja vesiperäsimet ylhäällä
  • laskeutuminen veteen: renkaat ylhäällä ja vesiperäsimet ylhäällä

You Tubessa näkemäni videon perusteella en haluaisi olla kyydissä, kun veteen laskeutuessa renkaat ovat jääneet alas. Kone nimittäin keikahti ympäri heti veteen laskeutuessaan. Jottei näin kävisi, koneessa oli eräänlainen laskutelineapupilotti, joka ilmoitti nopeuden pienentyessä joko naisäänellä "gear is up for waterlanding" tai miesäänellä "gear is down for runwaylanding". Mies tai nainen hokee samaa viestiä niin kauan, kunnes pilotti painaa ohjaustaulun nappulaa ja kuittaa varoituksen. Tämänkin voi tietysti tehdä ajattelematta sanomaa sen enempää, sillä kone jolla mieheni lensi, laskeutui heti seuraavana päivänä ilman renkaita maalle. Miehistölle ei käynyt kuinkaan, mutta kone meni ennenaikaiseen remonttiin.

Aero Club Comon amfibio.





Lauantaisen kerhotarkastuslennon aikana paikalliset laivakuskit olivat lakossa. Kauniin lauantaipäivän vuoksi lakko keskeytettiin haitallisena turismille juuri ennen aikomustamme lähteä lounastamaan lentäen lähistölle kylään nimeltä Lenno, Hotelli San Giorgioon. Kuin salamaniskusta kaikki laivat lähtivät yhtäkkiä liikenteeseen ja samalla aallonmuodostus järvellä nousi eksponentiaalisesti. Tämä tarkoitti sitä, että soololennot ilman lennonopettajaa järvellä kiellettiin ja aikomuksemme jäi tällä erää toteuttamatta. Ehkäpä joku toinen kerta sitten...

Useamman tunnin odottelun jälkeen aurinko alkoi painua mailleen ja suurempi laivatrafiikki aaltoineen päättymään. Mekin pääsimme vihdoin yhdessä ilmaan ja ihan keskenämme.  Muita huimapäitä ei ollut enää lentämässä pian hämärtyvässä illassa. Lennonopettaja Alessandro oli kovin ystävällinen odottaessaan lentomme ajan kerholla sekä antaessaan tiedottavia opasteita kelistä ja tuulesta laskeutuessamme. Hänen ei olisi tarvinnut odottaa, mutta hän teki niin, huolimatta naimisiin menevänsä ystävänsä polttareista.

Tämä olikin minun reissuni ainokainen lento. Oikein kiva sellainen, vaikka kompleksin koneen kyytiin en päässytkään.

Comon kaupunki.




Auringonlasku Comolla.

Kommentit

Suositut tekstit